menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Treurwilg afgebroken takken en loslaten de schors

Ga naar meest recente reactie

Dreetn

Dreetn

Hallo,

In mijn tuin heb ik een treurwilg staan van ongeveer 10m hoog.
Een jaar geleden merkte ik op dat de schors aan de achterzijde van de boom aan het loslaten was.
In november vorig jaar is er door de wind een grote tak (+/-4m) afgebroken. Enkele dagen terug was er opnieuw veel wind en is er een tweede tak (+/- 6m) afgebroken.

Als ik de achterkant bekijk waar schors er af is zie ik dat er veel houtzaagsel rond ligt. Ook is de binnenkant van de boom zacht en gemakkelijk los te maken.

Denken jullie dat er een manier bestaat om de boom nog te redden?
Ik gehoord dat ik ze moest afzagen tot net onder de beschadiging van de twee afgevallen takken.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Struiken & Bomen

zondag 25 februari 2024 - 17:48
WiPe

WiPe

Dit is houtafbraak in een serieus gevorderd stadium. Dat is niet zomaar een kwestie van schors die los komt. Ik kan het niet echt goed zien, maar ik heb de indruk dat de wondovergroeiing aan de zijkant minimaal is.
Ik ken dit soort aantastingspatronen vooral van treurwilgen die heel zwaar gesnoeid geweest zijn of van bomen die rond de 100 jaar oud zijn.
zondag 25 februari 2024 - 18:06
Dreetn

Dreetn

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb een foto genomen van wat ik denk dat u bedoelt met wondovergroeiing.

De boom is inderdaad een vijftal jaar geleden zeer sterk gesnoeid geweest door de vorige eigenaar.

Valt er nog iets te doen aan de boom volgens u? Bedankt!

Struiken & Bomen

zondag 25 februari 2024 - 18:32
WiPe

WiPe

Je kan het leven van die boom wat rekken door die regelmatig te herknotten. Maar knotten op grotere hoogte is duurder want moeilijker en gevaarlijker. Op langere termijn zit hier geen toekomst meer in.

Als je echt een treurwilg wil, plant dan een nieuwe. Als een treurwilg te groot wordt voor die plek, kun je beter een andere soort aanplanten.
maandag 26 februari 2024 - 09:47
PeterC

PeterC

Heb je er een idee van hoe oud de boom is? Want het heeft er alle schijn van dat die einde levensduur gekomen is.
maandag 26 februari 2024 - 20:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon