menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Styrax japonicus

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

Ik heb mijn oog laten vallen op Styrax japonicus. Het liefst van al een meerstammig exemplaar. Nu merk ik dat deze nogal prijzig zijn... is het doenbaar om zelf zen meerstammig exemplaar om te kweken uit een maat 100/125? Of is dit een heel lang proces doordat deze niet zo snel groeit?
Verder vroeg ik mij nog af of hij hier de juiste standplaats krijgt? Hij zou zo goed als heel de dag in de zon staan, op een eindleeftijd grond. Redelijk in de buurt van het terras. Hoe groot en breed wordt deze boom uiteindelijk?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Roeliee
zondag 3 maart 2024 - 14:48
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Het ontkiemen van het zaad van Styrax japonicus is een relatief lang proces. Zaad heeft eerst enkele maanden warmte nodig, daarna enkele maanden koude voor bovengrondse ontkieming. Als je buiten had gezaaid in het najaar van 2023 dan zou het zaad ontkiemen in het voorjaar van 2025. De warme periode is dan de zomer van 2024, de koude in de winter van 2025.
Of kunstmatige warmte+koude stratificatie werkt bij Styrax japonicus zou ik niet weten.

Styrax japonicus / Japanse sneeuwklokjes boom is meer een plant voor de halfschaduw: 's morgens zon, 's middags lichte schaduw of gefilterd zonlicht. Standplaats bij voorkeur ook luw. Een zonnige standplaats zou kunnen mits de grond humusrijk is en in de zomer niet al te veel uitdroogt.

Styrax is moeilijk in een pot te kweken, het beste in de volle grond. Verder is Styrax japonicus gevoelig voor late nachtvorst en vatbaar voor verwelkingsziekte.

Hoogte ergens tussen de 4 en 7 meter.


Gegroet, de tuinprins
zondag 3 maart 2024 - 17:36
WiPe

WiPe

Naar mijn ervaring is dat geen snelle groeier. Je kan die waarschijnlijk wel in een kleinere maat vinden. Maar anderzijds wordt die op termijn toch een meter of drie, vier. Je kan weliswaar een exemplaar opkweken van 100/125, maar die zal niet stoppen met groeien.
maandag 4 maart 2024 - 12:56
Roeliee

Roeliee

Dank voor jullie advies. Niet echt het boompje voor op die plek dus. De hoogte op zich is zeker geen probleem, eerder om een idee te hebben hoe lang het zou duren eer het een boom met die naam waardig wordt.

Ik zoek verder naar een mooie soort. Tips?
maandag 4 maart 2024 - 13:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon