menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Querces Ilex groeit niet goed?

Ga naar meest recente reactie

Fam. Vermeijs

Fam. Vermeijs

Goedenavond allen,

Vorig jaar eind augustus hebben wij vier Querces Ilex bomen laten planten. Nu waren de bomen bij het aanplanten al niet erg vol, maar als ik foto’s kijk op internet van hoe zo’n boom eruit zou moeten zien en hoe onze bomen eruit zien, twijfel ik of ze wel goed groeien.

De bomen zijn erg dun. Ik mis de volheid die een Querces Ilex zou hebben. Hoort dit en zo nee, wat kunnen we hier aan doen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Struiken & Bomen

dinsdag 19 maart 2024 - 18:05
Tuinprins

Tuinprins

Oh, jij dacht die wintergroene boom in de winter gewoon snel een volle kruin zou krijgen?

Die wintergroene eiken staan er pas. Je moet die bomen de kans geven om aan te slaan en goed te gaan groeien. Bomen worden geplant voor de lange termijn, niet voor een paar maanden of 1 jaar. Na 5 of 10 jaar kun je zeggen of het iets gaat worden met die bomen.

Verder: Quercus ilex wordt vermeerderd via zaaien. Je heb dan altijd te maken met natuurlijke variabiliteit. De ene groeit uit tot een mooie boom, de andere is een krukkige plant.

Die bomen op de foto zien er prima uit, niets mis mee.


Gegroet, de tuinprins

dinsdag 19 maart 2024 - 18:29
Fam. Vermeijs

Fam. Vermeijs

Ik weet niet wat ik dacht … Wel gerustgesteld door je reactie. De bomen waren niet goedkoop, dus die gaan we zeker de kans geven de komende jaren.

Verder lees ik op internet verschillende adviezen over snoeien. De bomen zijn nogal de hoogte in aan het gaan. Zou snoeien ergens deze weken al kunnen?

In ieder geval onwijs bedankt voor de genomen moeite Tuinprins!
dinsdag 19 maart 2024 - 19:04
PeterC

PeterC

Ik zou daar de eerste jaren al niets aan doen. Laat die maar hun gang gaan.
dinsdag 19 maart 2024 - 20:17
dries944

Dries944

Het eerste jaar na aanplant zou ik nooit snoeien,de boom verliest anders reserves en moet die wonden afgrendelen wat enegie kost! Energie dat hij goed kan gebruiken om een goed wortelgestel te maken!
Tweede jaar kan lichte snoei maar is toch beter om nog wa te wachten tot jaar erop.

Boomspiegels zou ik mulchen met houtsnippers,bomen houden van schimmelrijke grond.
Mulchen houd ook vocht vast en verbeterd de bodemstuctuur.
dinsdag 19 maart 2024 - 20:59
Fam. Vermeijs

Fam. Vermeijs

Bedankt voor jullie advies! Erg waardevol. @dries944 in de borders hebben we ook plantjes die dit jaar moeten gaan groeien. Kan de mulch in de border de groei van de plantjes niet belemmeren?
vrijdag 29 maart 2024 - 08:56
dries944

Dries944

Voor de meeste planten is dit geen probleem zolang de mulch nie te dik is, 5 a 8 cm is ideaal. Over welke planten gaat het en welke mulch? Ik mulch hier met houtsnippers en groencompost. Als je iets wil zaaien is compost ideaal,met houtsnippers is dit veel moeilijker heb ik gemerkt.
vrijdag 29 maart 2024 - 22:12
Fam. Vermeijs

Tekst aangepast

Fam. Vermeijs

Het zijn verschillende soorten sierplantjes in de border die door elkaar heen zijn geplant door de hovenier. Ik kan wel goed zien waar ze zitten, dus zou rekening kunnen houden met waar ik de mulch aanbreng. Wat me dit weekend wel opviel aan één boom is dat het vlekjes heeft op het blad en het blad er gekruld uit ziet. De boom ernaast doet het dan juist weer supergoed. Deze boom staat met de wortels wel meer in de schaduw. Zie bijlage. Is dit een ziekte?

Struiken & Bomen

dinsdag 9 april 2024 - 08:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon