menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mierennest in plantenpot

Ga naar meest recente reactie

rombaft

Rombaft

Ik heb een lavendel in pot staan maar deze pot werd te klein en heb dus de lavendel verplant in een grotere pot.

Tijdens het verplanten zag ik dat er in de poten eigenlijk tussen de wortels van de lavendel enorm veel mieren en larven zaten, blijbaar hadden de mieren langs onderen (door de afwatergaatjes) de pot binnengekomen en daar een serieus nest gebouwd.

Is dit eigenlijk een probleem voor de plant, blijven die beestje van de wortels ?

de lavendelplant zelf staat er wel (sorry voor gestoef ) heel erg mooi bij, heel sterk gegroeid met heel veel gezonde rechtopstaande bloemstengels.

Aan de ene kant zorgen die mieren wel voor een gratis luchtige grond door hun gangenstelsel, maar als ze van de wortels eten ga ik ze wel moeten verwijderen natuurlijk.

iemand een idee ??
donderdag 29 mei 2008 - 17:46
printemps

Printemps

hallo

je moet bloemsuiker mengen met droge gist van bruggeman
er wel opletten dat je alles met een vijzel fijn maakt
anders nemen ze suiker alleen mee
de gist dan hun maag en gaan ze dood

mvg
an
donderdag 29 mei 2008 - 18:41
Matabish

Matabish

nee hoor rombaft,

mieren eten geen wortels van planten. Die halen plantenafval op in de natuur om naar hun nest te brengen. [afbeelding verwijderd niet-https]
Het kwaad dat zij in de tuin doen is het houden van koetjes (bladluizen) die ze melken. Die scheiden een soort nectar af als ze door de mieren 'bepoteld' worden!!

Groetjes,
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 29 mei 2008 - 21:46
Rita1960

Rita1960

Rombaft,

Matabish heeft gelijk. Laat ze leven als je er geen last van hebt! ( En als je planten er geen last van hebben

groetjes,

Rita
donderdag 29 mei 2008 - 22:32
Lino

Lino

Zolang de plant blijft vastzitten is het OK.
Maar als ze de wortels zo ondergraven dat de plant komt los te zitten, dan gaat de plant wel kapot.
vrijdag 30 mei 2008 - 08:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon