menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eigen katten in tuin houden anderen weren hoe

Ga naar meest recente reactie

Pieke

Pieke

Ik heb drie katten, allemaal rooie mannetjes. De liefste he!
Er komt regelmatig een andere kat in de tuin. Die de spullen onder sproeit. En dingen kapot krabt. Een van de wilgen is al verveld en rafelig terwijl die er nog maar een half jaar in staat. De eigenaar weigert mee te werken.

Hoe kan ik de tuin katproof maken? Het is een vrij ingewikkelde tuin met schuurtjes en muurtjes en treden die naar een ondergrondse garage leiden en waar katten doorheen kunnen. Kan iemand helpen met tips? Twee van mijn jongens kunnen redelijk vrij rondlopen al springt er een vaak het binnenpleintje op via de tuin en de ander kuiert soms gezellig zomaar het hek uit. Nummer drie moet eigenlijk aan een tuigje, hij loopt gewoon door en vindt alles leuk hoewel zijn grootste interesse Gras is. Maar ja, in de andere tuinen is ook gras. En dat is ook groen...

Vanwege de VvE mogen we niet drastische dingen doen (zelfs een konijnenhokje in eigen tuin mag niet, krankzinnig!!!) maar allerlei tips zijn welkom.

De ultieme tip 'katten weg doen' is geen optie natuurlijk he!

vrijdag 6 mei 2011 - 12:56
Pieke

Pieke

Kijk, daar heb ik nog eens wat aan haaaaaaaahaha!
vrijdag 6 mei 2011 - 14:38
cee

Cee

Plant her en der enkele stevige takken van een wilg, dan heb je kans dat ze die als krabpaal beginnen te gebruiken in plaats van je levende wilg.

Voor het sproeien zou ik zeggen gewoon terug sproeien!! en liefst met goed veel druk erop!
vrijdag 6 mei 2011 - 15:39
Pieke

Pieke

Da's ook een idee ja. Maar lopen wilgen niet uit? Dan krijg ik daar toch ook weer een boom? Niet dat ik iets tegen bomen heb, integendeel.

En die kat is al weg als ik de deur open doe! Ik kom niet eens aan spuiten toe, zucht... Ik zou graag terugsproeien!!!
vrijdag 6 mei 2011 - 15:42
cee

Cee

Als je de onderkant van de tak een tiental minuutjes afbrand, zal de tak niet meer schieten. Is bij mij in ieder geval gelukt. Heel makkelijk te doen boven je BBQ.
vrijdag 6 mei 2011 - 15:52
daggie01

Daggie01

je eigen katten binnen de tuin houden en andere katten buiten houden doe je met een stroomdraadje
je heb speciale schrikdraadapperaatjes voor honden en katten
werkt heel erg goed
zo houd ik mijn mooie poezedame ook binnen de tuin en de knappe verwilderde mannen buiten de tuin
ik heb mijn poes 1 keer met der neus tegen het draadje gehouden en ze blijft er braaf bij weg
vrijdag 6 mei 2011 - 18:30
Pieke

Pieke

Goh dat zou handig zijn ware het niet dat... vanmiddag weer eens heel duidelijk wordt dat het een lastige situatie is.

Want mijn ondernemende Peerke sprong vanaf de pot met vijg op het hekje langs de 'leiboompjes' (want niet onderhouden door buurvrouw en inmiddels immense gewone bomen geworden) en op het schuurtje. Daar vanaf op het muurtje van overburen, weer terug op schuurtje, overgesprongen op volgende schuurtje, van daar af in anderman's tuin... Waar een lief jongetje achter het glas verbaasd stond te kijken en ik durfde hun tuin niet in, gezwaaid, gemimed of het OK was, ja was okee, voorzichtig Den Peer beslopen, die was niet op zijn achterhoofd gevallen en begon een drafje, ik kon nog net zijn staart... Peerke brullen natuurlijk, jongetje geschrokken en onzeker, ik met Peerke in de armen lief zwaaien ter geruststelling, tuin verlaten... terug naar huis langs schuurtjes muurtjes en door tuinhek... Nu ben ik natuurlijk een soort heks die katten grijpt... ween...

Toch maar weer het tuigje...
vrijdag 6 mei 2011 - 18:42
daggie01

Daggie01

parodias
ik heb de lijn 25 cm hoogte staan en onze dame komt niet eens in de buurt van het draadje ,want heb haar neus een keer tegen het draadje gehouden
en kan je vertellen dat vond ze niet leuk
en heb heel mijn tuin omsingelt met een lijntje dus heb vier app. staan
en de wilde jongens hebben het wel geprobeert en ook wel eens gelukt ,maar als je ze dan wegjaagt dan lopen ze vanzelf tegen een keer tegen het draadje en dan durven ze niet meer
vrijdag 6 mei 2011 - 19:45
Pieke

Pieke

Gaan andere kleine diertjes zoals muizen hier dan niet dood van trouwens? En vlinders of anderen die er tegenaan vliegen? Het lijkt me best eng om een 'live wire' in de tuin te hebben...
vrijdag 6 mei 2011 - 20:52
daggie01

Daggie01

pieke
je ziet toch ook vogels op de stroomlijnen zitten
en muizen enzo gaan er niet aan dood
als ze het aanraken en staan op de grond krijgen ze een schokje maar dat overleven ze wel
en insecten die hebben er ook geen last van
het is maar een heel laag voltage
het is totaal veilig


hier is een site

http://www.dierenshop.nl/fidoshockschrikdraadomheiningoplichtnet-p-245.html
vrijdag 6 mei 2011 - 21:11
Metrop30

Metrop30

jou katten veel eten geven zodat ze groot en sterk worden en hun territorium verdedigen tegen andere katten..
woensdag 18 mei 2011 - 15:35
daggie01

Daggie01

onze poes weegt 1,7 kilo
dus die kan weinig doen tegen andere katten
woensdag 18 mei 2011 - 22:52
Eniavaswen

Eniavaswen

Misschien een domme vraag, maar waarom mogen jouw poezen niet uit de tuin? Wij hebben thuis ook altijd katten gehad die 'hunne loop' hadden, maar ze kwamen toch meestal heelhuids terug.
vrijdag 20 mei 2011 - 14:23
Pieke

Pieke

Ze zijn in hun hele leven nooit buiten geweest, vandaar. We komen uit een piepklein flatje zelfs zonder balkon. Er lopen hier wat verwilderde (en aggressieve) katten rond (die van mij zijn heel zachtmoedig, iedereen kan ze zomaar oppakken), achter zijn het spoor en drukke snelwegen. Een van hen heeft ook slechts een goede nier. Liever hun vrije gang gaan in onze tuin en huis dan dat ze ergens op een vreselijke manier aan hun eind komen.

De tuin is groot zat voor ze, huis ook. Dus vandaar!

vrijdag 20 mei 2011 - 14:37
daggie01

Daggie01

mijn kat mag wel buiten ,maar ik wil niet dat ze bij een ander in de tuin der behoefte gaat doen
want dat is gewoon ronduit smerig ,en ik wil niet dat er andere katten in mijn tuin hun behoefte gaat doen
honden laat je toch ook niet in een tuin van een ander poepen waarom laat je je kat wel bij een ander in de tuin zijn behoefte te doen ?
en onze dame gaat netjes altijd naar der bak en doet in de tuin niks
en ze is niet gesterliseert en ik wil niet dat ze gedekt wordt
als je beesten hebt moet je die gewoon netjes bij je houden zodat er andere en geen last van hebben .

vrijdag 20 mei 2011 - 21:01
Pieke

Pieke

Ik schrijf dit nadat ik onderstaand geschreven heb: het is een beetje lang en sja, uiteindelijk zelfs wat beschouwend geworden...

Ik denk dat als katten vrij rond mogen lopen ze een plekje gaan zoeken om keurig op het toilet te gaan. Als ze niet gewend zijn om dit thuis op de eigen bak te doen kan dat anderman's tuin zijn. Maar ook ik vind het geen prettig idee dat mijn katten ergens anders hun behoefte zouden doen. Ze gaan thuis op de bak en hebben nog nooit iets in onze tuin gedaan. Omdat ze de tuin niet verlaten ook niet in anderman's tuin. Soms gaat het mis en ontsnapt er een Dan moet ik er achteraan he!

Ik heb hier last van een zwartwitte die de nieuwe bomen kapot krabt (hele stam aan flarden), zijn behoefte in de tuin doet en tegen meubels en plantenbakken aan sproeit.

De 'eigenaars' (als je hiervan al mag spreken wat levende wezens betreft) zeggen dat de kat er al liep voordat wij kwamen. Bovendien was hij van verhuisde vorige 'eigenaars'. Na die verhuizing is hij hiernaar teruggelopen, hij wil hier graag zijn. Ik zou het triest voor hem vinden als hij binnen gehouden werd. Maar het is ook triest voor mij dat de bomen stuk gaan en hij tegen de meubels aan sproeit.

De keuze keuze tussen eigenbelang en het belang van die kat valt me zwaar (ik ben bang dat hij naar het asiel wordt gebracht). De consequentie van 'moeilijk kunnen kiezen' is wel dat ik dit dus laat doorgaan.
Ik denk dat ik binnenkort de eigenaars uitnodig om ze de schade te laten zien. Dan kunnen ze/we er even over nadenken en zullen ze hopelijk meer begrip hebben voor de situatie en er iets aan doen.

Het poepprobleem is een probleem dat voortkomt uit de spanning tussen natuur(-lijkheid) en maatschappij/samenleving. De maatschappij is zo veranderd dat in het kader van leefbaarheid regels en wetten nodig zijn, onder andere voor het bepalen van hoe er gepoept en geplast mag worden, en waar. Dat zou dan ook voor katten moeten gelden. We zouden daarbij wel rekening moeten blijven houden met de aard van de dieren (waaronder mensen ook vallen). Honden houden bijvoorbeeld van leiding. Katten zijn de leiding

Het komt er volgens mij altijd op neer dat in samenspraak de meest leefbare oplossing moet worden gevonden. En dat de redenen en argumenten eerlijk zouden moeten zijn en door de andere partij om die reden ook gerespecteerd zouden moeten worden. Maar niet iedereen kan dit. En mensen hebben emoties... Emoties zijn vaak irrationeel... Maar meestal wel weer eerlijk. Dus als er naar redelijke argumenten én naar de eerlijke emoties (en hun oorzaak) wordt gekeken komen we er hopelijk wel uit.

Zo. En nu de tuin in, het is weer prachtig weer aan het worden!

zaterdag 21 mei 2011 - 12:08
Eniavaswen

Eniavaswen

Zo had ik het nog niet bekeken.
Dat van die andere katten, daar kan ik zeker wel inkomen. Wij hebben ook eens last gehad van katten die hun gevoeg deden in onze gazon, met alle gevolgen vandien. Onze poes was gesteriliseerd en ging nooit ver uit de buurt. Ik ga ervan uit dat ze geen overlast veroorzaakte op een ander, maar dat kan ik natuurlijk niet weten. Wij hadden wel een groot bos achter ons waar ze altijd naartoe trok ipv in andermans tuin.

maandag 23 mei 2011 - 08:51
Pieke

Pieke

Nou ja, wij hebben ze tot huisdieren gemaakt he! En als je het heel sec bekijkt hoort iedereen in de vrije natuur
dinsdag 24 mei 2011 - 21:11
Pieke

Pieke

Hm, hoe zou je een klein kind noemen dat voor de lol vleugeltjes uit vliegen trekt... Of een naaktslak aan stukken snijdt... Volkomen onnatuurlijk? (Niet dat ik het hiermee eens ben hoor, ik vind het vreselijk!)

Alle levende wezens horen tot de natuur. Of we ze persoonlijk nou leuk vinden of niet. Ik houd niet van muggen, spinnen... brrrrr... Maar een ander is er gek op. De ander is gek op vogels. Een vriendin van mij is doodsbang voor vogels en vindt ze vies, net als vissen. Allemaal natuur!

woensdag 25 mei 2011 - 10:38
Pieke

Pieke

Als een hond een kat pakt kan dat, hoe vreselijk ook, heel natuurlijk zijn tenzij dit gedrag van de hond door de baas is gestimuleerd (sommige mensen gebruiken hun hond als wapen). De natuurlijke aard van de hond maakt dat ze graag leiding krijgen. En dan zou je kunnen zeggen dat geleid gedrag niet meer natuurlijk is. Maar de neiging tot leiding geven is voor de mens dan weer wel natuurlijk. Kringetjes he...

Mijn jongens (katten) luisteren braaf als ze naar binnen moeten. Soms even niet. Maar meestal wel. Honden komen meestal naar me toe en ik vind die ook lief (sommigen niet) maar ik heb meer met katten.

Een van hen maalt niet om vogels, hij gaat ernaast lopen/zitten. Ooit kwam een Franse postduif aanvliegen. Als mijn jongen buiten kwam schrok de duif eerst maar later bleef hij gewoon zitten. Hij liep zelfs het huis in, ging rondjes lopen in de kamer, stap stap stap... Zo leuk! En hem overkwam niks. Het voelde heel rustig. Ach, dat was zo mooi. Zelfs in de stromende regen bleef hij bij me in de buurt, buiten, helemaal doorweekt. En naar binnen kijkend. Maar ja, hij kon niet altijd binnen zijn.

Een van mijn jongens speelt niet veel, wil alleen knuffelen. Hij ging zelfs naast een eekhoorntje zitten. De eekhoorn was even geschrokken maar at toen rustig door. Zo kan het dus ook. Dat ligt aan de aard van het dier zelf plus aan persoonlijk karakter.
Een van de anderen vindt het wel spannend maar doet er niet veel mee.
De jongste vindt vogels, spinnen, kevers, bijen, hommels, muggen, libellen en van alles wat beweegt heel, heel spannend. Hij zou het liefst de hele dag in de tuin zitten. Gewoon kijken. Ergens achteraan zitten. Dan weer kijken en zonnen. Hij is nog maar twee.

Ik denk dat alleen mensen wreed kunnen zijn. Wreedheid is volgens mij echt plezier hebben in het aandoen van lijden. Ik kan me geen enkel ander dier dan de mens voorstellen met een zuiver plezier in wrede daden. Misschien sommige apen dan.

Wel kunnen wij als mensen (en misschien andere dieren ook) onze eigen gevoelens projecteren op andere wezens. En gedrag verklaren aan de hand van eigen beweegredenen. Wat wij wreed vinden schuiven we dieren in de schoenen als die gedrag vertonen dat in de menselijke context wreed zou zijn. En wat wij lief vinden ook. Terwijl er heel andere motieven kunnen spelen bij de dieren. Vlooien is bijvoorbeeld niet alleen lief en verzorgend, het kan ook een rangorde bevestigen en een sociaal systeem in stand helpen houden. Het 'spelen' met een muis door een kat is niet wreed, het dier vindt het wel leuk maar ziet de muis meer als superspannend speelgoed. Mijn hart breekt dan wel voor die muis en ik zal alles doen om dit te voorkomen.

Maar het is allemaal natuurlijk gedrag. En ook evolutie en leren is natuurlijk. En zo zou je kunnen zeggen dat alles natuurlijk is. Of niets als je vindt dat alleen de toestand waarin een levend wezen verkeert wanneer het wordt geboren natuurlijk is en de rest besmetting en verderfelijkheid is van de buitenwereld.

Nou, was weer een hele lap.

woensdag 25 mei 2011 - 12:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon