menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gebruikte potgrond

thielemanswil14

Thielemanswil14

Ik heb mijn knolbegonia's uitgedaan. Daardoor had ik heel wat potgrond over. Altijd jammer om die weg te doen en dus heb ik alles nu vermengd met afgevallen bladeren om terug te "verrijken". Daarna op de composthoop gegooid. Maar is dat wel een goed idee ? Of doe je best oude potgrond gewoon weg ?
vrijdag 12 november 2021 - 19:11
leerling

Leerling

Grond doe je beter niet op de compost. Dat is geen 'eten' voor de diertjes die daar leven.
Herfstbladeren kunnen uiteraard wel op de compost.

Als je planten geen ziektes hadden, kan je volgend jaar die potgrond verrijken met je compost en gewoon opnieuw gebruiken. (Zo gaat het in de natuur ook.) Zelf meng ik dan +/- 1/3de compost met 2/3de gebruikte potgrond.

Per alternatief kan je de potgrond ook gewoon in de tuin gooien, maar, zoals je al schreef: dat is jammer van de potgrond - al helemaal als je bedenkt dat veel potgrond nog altijd turf bevat die gewonnen wordt ten koste van veengebieden - en ten koste van heel wat CO2-uitstoot. (Zie o.a. https://omgeving.vlaanderen.be/hoe-duurzaam-is-potgrond-eigenlijk
vrijdag 12 november 2021 - 23:06
Esem

Esem

Nu doe ik ook altijd wel de potgrond op de composthoop hoor, potgrond is niet echt tuingrond zoals we deze vinden in de tuin, en de hoeveelheid is normaal niet echt zoveel dat het nadeel berokkent aan je compost.
dus ik zou zeggen ,doe gerust je potgrond op je compost hoor.
Gr E
vrijdag 26 november 2021 - 20:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon