menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe heet dit onkruid en hoe kom ik er vanaf?

Ga naar meest recente reactie

Sjender

Sjender

Hoi allemaal,

Ik heb bijzonder veel last van 1 bepaald soort onkruid.
Het is een snelle klimmer/kruiper en er komen witte trompetvormige bloemen aan.
Ik ben net terug van 2 weken vakantie en een groot deel van mijn tuin is overwoekerd ermee.

Eruit trekken lijkt niet veel zin te hebben, aangezien het erg veel stengels zijn en hij lijkt ondergronds ook te groeien.

Je ziet op de foto dat hij de hele hortensia heeft overwoekerd in 2 weken.

Hoe kom ik hier vanaf?

Allerlei Vragen ivm de Tuin

donderdag 28 juli 2022 - 12:32
leerling

Leerling

Calystegia sepium (haagwinde).

Ik trek het uit en hou de plaats waar het groeit het volgend jaar extra in 't oog.
donderdag 28 juli 2022 - 12:43
Tuinprins

Tuinprins

Is het pispotje / haagwinde. Verspreidt zich snel via ondergrondse wortels. Staat in de top 10 van meest irritante onkruiden.

Alle bovengrondse groei verwijderen en als je nieuwe uitlopers ziet deze meteen weghalen. Dit 5 jaar volhouden en je bent er vanaf!

Met vergif: weet niet wat er nog allemaal beschikbaar is voor de gewone consument in NL of België. Vroeger werd gespoten met MCPA en dit werkte redelijk goed. Niet gebruiken als de haagwinde door andere planten groeit!


Gegroet, de tuinprins
donderdag 28 juli 2022 - 12:49
Sjender

Sjender

Ik lees net dat je haagwinde alleen maar helpt door het eruit te trekken.
Die ervaring heb ik hier eigenlijk ook.
Het heeft al zo'n 100m2 te grazen genomen en ik blijf het uit m'n planten trekken...
donderdag 28 juli 2022 - 12:54
leerling

Leerling

Dat is niet de ervaring die ik hier (droge zandgrond) heb, maar misschien is de plant hier minder erg verspreid.
Waar ik de jonge plantjes verwijder zie ik hem datzelfde jaar in elk geval zelden terug opgroeien.
donderdag 28 juli 2022 - 13:03
LT

LT

Het is bijna "roeien tegen de bierkaai". De dikke witte wortels kunnen wel een meter diep zitten. In mijn vorige tuin heb ik ALLES uitgegraven en toen was ik er vanaf. Soms kwam er nog eens een zaailing piepen. Die werd dan meteen compleet verwijderd. Ik wens jou veel succes.
donderdag 28 juli 2022 - 13:23
Dany

Dany

Ik heb nog Silvanet Garden staan en dat helpt daar goed tegen maar ik denk dat het niet meer mag verkocht worden.
donderdag 28 juli 2022 - 13:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon