menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Prijzige planten

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

'k Heb me vandaag weer laten verleiden om een bezoekje te brengen aan een tuincentrum dat ik ergens onderweg tegenkwam.

En 'k ben er toch wel erg geschrokken van de prijzen.

Vroeger waren moeilijk te kweken of langlevende planten duurder dan andere. Alle begrip daarvoor. Maar dat was (daar) helemaal niet het geval. Voor zowat alle buitenplanten in 11cm vierkante potjes werd €4,50 gevraagd. Zelfs voor een potje met één enkele digitalis of borago (niet eens een of andere cultivar).
Ik schreef het hier eerder al: ik ben stinkend rijk en wied me arm.

Wat maakt die prijzen zo schrikbarend hoog?

De prijzen van de perkplantjes vielen gelukkig wel nog mee. Ze waren duurder dan vorig jaar, maar dat bleef binnen de grenzen van wat ik met de huidige inflatie verwacht.
dinsdag 16 mei 2023 - 23:04
LT

LT

Zo lang wij die hoge prijzen blijven betalen, zullen ze zeker niet zakken...Ik zondig daar ook aan...
dinsdag 16 mei 2023 - 23:08
Patrikc

Patrikc

Graaiflatie volgens mij.
dinsdag 16 mei 2023 - 23:14
leerling

Leerling

Maar graaiflatie is toch niet vol te houden? Al helemaal niet voor 'nice-to-have'-producten?
dinsdag 16 mei 2023 - 23:33
Tuinprins

Tuinprins

Ik vind € 4,50 voor een plantje in P11 pot NIET overdreven duur.

Voor de kweker is de laatste jaren ook alles duurder geworden variërend van potgrond en potjes tot personeelskosten. Dit moet allemaal doorberekend worden.

Planten in Duitsland, Frankrijk en GB zijn nog altijd een stuk duurder dan bij ons.

Ik was zondag op de Tuindagen van Beervelde: daar vond ik veel planten duur ('Hollander hè!'). Als er voor een rhododendron van 50--60 cm € 35 wordt gevraagd dan vind ik dat te duur. Dan moeten we oppassen dat tuinieren niet iets voor alleen de kapitaalkrachtigen wordt.

Er zijn overigens wel mogelijkheden om goedkoper aan planten te komen: zelf kweken, ruilen met andere tuiniers, kopen op een tuincentrum als plantjes uitgebloeid zijn etc.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 17 mei 2023 - 05:39
Jeanine S

Jeanine S

Misschien zitten de kosten van de verwarming van de grote serres ergens in verwerkt ?
Ook de kwekerijen zullen wel lijden onder de energiecrisis.
Maar ik vind ze in vergelijking met de crisis dat de prijzen niet navenant gestegen zijn, maar meer gestegen zijn.
Straks koop ik geen planten meer in een tuincentrum.
Ik ben naar de tuinbouwschool geweest, 1,5 euro per perkplant.
En tenslotte moeten we die nog meer steunen dan kwekerijen.
Ik ga veel naar Engeland, maar zelfde tendens.
woensdag 17 mei 2023 - 08:38
leerling

Leerling

@Tuinprins
Ik vind het niet erg om een correcte prijs te betalen voor vaste planten, maar ik begrijp niet waarom Pelargonia in een rond potje van 12cm diameter €1,80 kosten, een vierkant doosje met potpepers €1,90, maar dat een vierkant P11 potje munt, Nepeta faassenii, Salvia nemerosa dan ineens €4,50 geprijsd worden. En zoals ik al schreef, stonden ook, m.i. gemakkelijke, één- en tweejarigen €4,50 geprijsd.

Voor mij is de verhouding zoek.

Ik kan me ook niet herinneren dat die prijzen vroeger zo ver uit elkaar lagen.
woensdag 17 mei 2023 - 11:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon