menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pompoenen en kweeperen kunnen kopen

Ga naar meest recente reactie

myriam56

Myriam56

hoe graag ik het ook zou willen ik had eigenlijk buiten wat wortels en sla... niet veel in den hof staan, de spruiten beginnen nu op hun positieven te komen en in de oksel zie ik piepkleine bollekes verschijnen... of het nog wat wordt moeten we afwachten... twee pompoenen en 2 kilo kweeperen... pompoenen gaan dus van gedaante verwisselen in de vorm van soep en ik denk van toch eens de amerikaanse toer op te gaan en er een taart mee te bakken... het is een grote kastaar.. dus der kan wel een stuk opgeofferd worden als experiment... want als je niet probeert dan weet je het niet.... de kweeperen gaan in de ontsapper... en mischien een paar.. die ik ga stoven ik heb een receptje gevonden in mijn franse kookboeken.... de pitten die zijn gereserveerd voor zalf te maken tegen kloven

Tuinbabbel

vrijdag 16 oktober 2015 - 14:27
minouke

Minouke

Ben benieuwd wat je met die kweeperen gaat aanvangen.
Ik heb er hier ook in de tuin maar doe daar niets mee.
vrijdag 16 oktober 2015 - 21:14
myriam56

Tekst aangepast

Myriam56

Ale Chantal, d'as eeuwig zonde... dat is heel lekker en niet moeilijk om te maken... het is wel een twee stappen plan.... bij madam confituur ( effe goochelen ) heb je een goed recept gratis..; en ook op de website van Daniele Haubrechts vind je een recept... kweepeer is ook nog eens geneeskrachtig.. ik heb vier potten.... maar als het lukt ga ik er nog meer aanschaffen, morgen gaan we dat proeven op een baguette... ( ik heb er wel een zakske pectine bij gedaan )

zondag 18 oktober 2015 - 21:57
myriam56

Myriam56

vier potten gelei voor op den boterham

Tuinbabbel

zondag 18 oktober 2015 - 22:01
minouke

Minouke

Dat is het juist wij zijn zo geen confituureters maar mijn zus wel. Misschien dat zij daar confituur mee kan maken.
Naar het schijnt maar ook nog niet geprobeerd is 1tje meestoven met de appeltjes voor moes te maken.
maandag 19 oktober 2015 - 08:18
myriam56

Myriam56

goeie morgen Minouke... de gelei ( want dat is het eigenlijk ) vond ik zo puur met het koffielepeltje geproefd , niet echt super speciaal... maar deze morgen op brood ( met hoeveboter is het echt super lekker echt waar, ) is ook lekker denk ik bij roomijs..... en je kan de kweeperen dus zoals stoofpeertjes klaarmaken als dessert.... in helften , of in kwartjes en zo ondergedompelt met suikerwater en citroen tegen het bruin worden... laten gaar pruttelen op een klein vuurtje met een half vanillestokske open gesplitst....
Zo zijn ze echt niet eetbaar ......
maandag 19 oktober 2015 - 10:20
minouke

Minouke

Ook een goedemorgen Myriam,
ge zijt ne krak hé in de keuken (en in de bouw Ik zal er toch iets mee maken want zoals je al zei ... zonde om ze te laten hangen.
De paardjes lusten ze wel, dus niet écht verloren.
maandag 19 oktober 2015 - 10:28
satomi

Tekst aangepast

Satomi

foutje gemaakt.....
maandag 19 oktober 2015 - 15:57
satomi

Satomi

Oh, maar daar kan deze website misschien wel bij helpen http://www.kweepeer.nl/tips/

Ik kwam die verleden week tegen en omdat ik ooit van een lieve dame ook die pitten op alcohol kreeg tegen de kloofjes, leek het me wel interessant. Je blijkt veel te kunnen met die harde knoepers, veel meer dan ik ooit dacht. Lees vooral ook alle vragen en antwoorden onder de tekst...

maandag 19 oktober 2015 - 16:04
myriam56

Myriam56

Dankjewel Satomi... ik ga daar eens neuzen sé... ik weet wel dat ze fantastisch zijn voor maag en darm problemen.....
Hier in de streek laten ze , ze meestal hangen ze hangen gewoon te rotten, maar als je gaat vragen of je er wat mag plukken of rapen , rekenen ze algauw drie euro de kilo ... echt waar... echt minouke ze zijn echt lekker... het is geen confituur maar echt gelei, s'anderendaags is hij volledig opgesteven.... op de boterham geeft hij een beetje een sprankelende smaak , ik kan het niet anders uitleggen... het is echt met niets van smaak te vergelijken maar echt, echt lekker !!.... en zoals stoofpeerkes... Mmmm .. als ik die kwee's zo zien hangen, krijg ik de kriebels...
maandag 19 oktober 2015 - 18:52
minouke

Minouke

Ik ga dat eens proberen spijtig dat je zo ver woont want ge zou ze mogen hebben.
Dit jaar zijn er trouwens erg veel aan de struiken.
Ik heb ook kweeappelen maar de struikjes zijn nog te jong denk ik want er waren geen.
maandag 19 oktober 2015 - 19:16
myriam56

Myriam56

goeie morgen !!... ik ben er helemaal klaar voor... een paar goeie pijnstillers... om de gewone rugpijn die ik altijd heb te onderdrukken ... en om de extravrugpijn niet te voelen die na het sleuren zeker en vast zal opduiken... het is hier grauw en grijs... gisteren was het hier droog maar wel maar 2 graden !
Verder valt er niet veel te vertellen ... over het onze escapade's... alléén eind van de week terug op controle bij den dokter !! ( wie begrijpe wil ...)
woensdag 21 oktober 2015 - 10:19
myriam56

Myriam56

we gaan 1 van deze dagen naar huis ,want ten eerste ik moet naar den dokter op control... en er moeten 2 kontrakten worden getekend.... ik ben benieuwd... al bij al is het vlot gegaan want het stond allemaal pas van den 15e deze maand op het internet !...en nu maar duimen, dat we geen afbraak terug krijgen, want het gaat allemaal minder vlot dan pakweg een jaar of 10 geleden....
maar ik ga me daar dus niet suf over piekeren... ik heb hier al genoeg aan mijn oren met dat internet !!... gisteren weer een ganse dag ruzie gemaakt... bij orange... ik liet hen niet los... blijkbaar zit de hacker die mijne facebook ook heeft gehackt nu op ons internet lijn , het is opgelost, met een paswoord... ( hoop ik ) maar het internet is dus nog altijd even vlotjes als daarvoor, een slakkegangske , en eentje met blaren op haar buik !... amai ...
Ik zou dolgraag nog wat kweeperen kopen als we in >Belgie zijn, het is niet dat ze veel kosten... maar ja wat moet ik met al diene confituur.... het is lekker... maar ge kunt niet meer doen dan opeten... en als je voldaan bent ja sé... dan is het over hé !!... ik denk al bij al zo een vijftig potten confituur... van van alles en nog wat !.... als de confituur goed is behandelt ( potten enzo) dan wordt die niet slecht !.... maar ja teveel is teveel hé !.... likeur? Mja dat zou kunnen ik maken maar ik ben niet zo een zuut bekske.... en die zoete lekkernij moet den andere kant van mijn beddebakske ook niet hebben..... Ik heb nog notenporto staan..... en een hazelnoten likeurtje die ik heb gekregen... beikes d'as allemaal te zoet....
Dus zal ik het maar zo laten... mijn vliersiroop die ik heb gemaakt , die sloeber ik wel met plezier , want ik heb nog altijd dienen ambetante hoest.... en als ik dan een slokske van die vliersiroop ( met gember en kruidnagel) heb genomen is mijne luchtpiston weeral gesmeert... ik vind die kruidige smaak ook wel lekker... het smaakt echt naar de vroegere siroopkes van bij den apotheker !!... dat heb ik altijd graag gehad, mijne peteren die verstond er hem nooit aan , dat die siroop altijd zo vlug op was... ik zie hem zo nog voor mij staan, met zijn klakske op een karo sjaal gekruist in zijne dikke schipperstrui een pijp rokend leunend tegen de deurpost, om zijne hof t inspecteren.... Diene braven mens , had er geen gedacht van dat ik dus een stoel tegen de schouwmantel schoof en zo een paar goeie slokken van dat goedje nam als er niemand omtrent was !!!
vrijdag 23 oktober 2015 - 19:09
myriam56

Myriam56

Maar goe... we staan op avans... en ik heb de schoonste pekes uit gans de straat denk ik....
Ik ben een fan van de Njam kok. Johan Segers ( hij heeft een restaurant het koperen fornuis aan de vrijdagse markt in antwerpen; een middeleeuws geval met een trapgevel, de keuken is nog helemaal met delfstseblauw tegeltjes van toen... mischien niet super modern , maar ik vind het wel wat hebben... en het heeft lang de grote sjiek geweest hé !
Ik hoop dat die dat niet gaan afbreken voor zo een moderne Ikea achtig geval neer te poten hé, dat zou eeuwig zonde zijn... maar alé , ik dwaal weeral ne keer af... Het ging dus over de johan segers Diene mens maakt zijn borst nat , om de oude vlaamse gerechten terug te promoten... en je kan ze gemakkelijk vinden als je zijne naam intikt of njam recepten dan kom je hem ook tegen...
Deze keer had ik dus een varkensgebraadje uit de vriezer geduikelt aan de zware prijs van 2,95 euro de kilo....
ik heb dus dat gebraadje gekruid, en dan in de boter mooi bruin laten korsten.... dan een paar goeie wortelkes uit eigen tuin, een paar ajuinen, een laurierblad ( eigen tuin) en een paar takskes tijm... alles in een gietijzeren pot leggen en op een heel zacht vuurtje laten stoven ... of in de oven zoals Johan het doet... met schorseneerkes... ( niet uit eigen tuin).... met gebakken petatjes het was echt ongelofelijk lekker surtout die saus...

Tuinbabbel

vrijdag 23 oktober 2015 - 19:17
minouke

Tekst aangepast

Minouke

En moest je nog een lekker dessert zoeken...
Het is een kaastaart zonder deeg rondom maar wel met een chocoladedeeg als bodem.

Benodigdheden:
een springvorm

Voor de taartbodem:
160gr bloem
2 el cacaopoeder
50g suiker
1 ei
100g boter (echte)
zout

Voor de vulling:
4 eieren
1kg vette platte kaas
180 g suiker
1 zakje vanillepudding (pudding van bvb imperial)
2el citroensap

Taartbodem bereiden:
1) meng de bloem, cacao, suiker en snuifje zout.
Maak een kuiltje en breek een ei in.
Kneed goed samen met de boter tot een bal en wikkel in vershoudfolie. Alles moet goed gemengd en gekneed worden tot een soort vaste deeg.
Leg een 1/2u in de koelkast.

Vulling bereiden:
2) Splits de eieren
Meng de dooiers met de platte kaas, suiker, vanillepudding (poeder) en citroensap.
Klopt de eiwitten goed stijf met wat zout.
Spatel het eiwit dan door de creme.

De taart samenstellen:
3) de oven verwarmen op 180°.
Rol het deeg uit op een bebloemd werkvlak.
Leg het op de bodem van je taartvorm en snij af op maat langs de randen.
Clips de taartvorm vast op je bodem en vult met de creme.
1u in de oven zetten.
Neem de taart uit de oven en laat eerst wat afkoelen alvorens de taartvorm (randen) los te clipsen.






zondag 25 oktober 2015 - 18:20
baloe

Baloe

Mooi om te lezen....
Heb hier vandaag 15l appelsap geperst en ook een beetje appelgelei gemaakt.
zondag 25 oktober 2015 - 20:18
myriam56

Myriam56

Dat gaan ik zeker uitproberen, want het leest heel lekker !!; chantal,.... hier was het vandaag wafelenbak...mijn groot ijzer is wijlen.... een tefal .. met verwisselbare platen, was super gemakkelijk... dan mijn hartjes ijzer boven getoverd en na een uurke bakken... was het zover , het was super lekker ... met kweekonfituur !
Alles is verhuurd ,dus we zullen toch naar antwerpen moeten, gaan tekenen en de electriciteit gaan overgeven !....en nu maar duimen dat het allemaal snor zit... die op het eerste schijnt een specialleke te zijn volgens de immo... het is koffiedik kijken, dus ik ga me der niet teveel van aantrekken.... Ik zou ook graag appelsap maken maar we komen flessen tekort, dat zal voor volgend jaar zijn !dan gaan we 2e keus appels kopen.... in Belgie !
voila ... menskes tot de volgende .... ik ben met dit berichtje weeral meer dan drie kwartier zoet geweest !! grrr....
zondag 25 oktober 2015 - 21:17
minouke

Minouke

Hopelijk is die miserie nu opgelost hé Myriam en kan je je weer op plezantere dingen concentreren.
maandag 26 oktober 2015 - 08:12
myriam56

Myriam56

Goeie avond iedereen.. ik heb deze morgen nog een lading kweeperen soldaat gemaakt die staan nu in het sop ( te weken noemt men dat zeker? )om morgen omgetoverd te worden tot gelei... dat wil zeggen dezelfde hoeveelheid suiker als sap... drie tot vijf minuten en dat zou dat voldoende moeten zijn... ( bij mij duurt dat blijkbaar iets langer... maar goed... het ruikt verduvelt lekker !!! en dan in bokalen... ik ben overgestapt van gewone confituurbokalen die ik bij mekaar heb gespaard... naar gekochte met een plastieke deksel.... dat je eerst met zo een cellofaantje afsluit en een rekkerke !!...Ik dacht eerst dat is hier straf over roepen hé, maar die gelei is echt fenomenaal lekker.... morgen even nog wat experimeneren met een fles druivensap ( uiteraard ook van ons eigen castrollekes of appelsap) Het schijnt dat je met de afgekookte stukken kwee ook nog lekkere moes kunt maken , maar de kweeperen waren al een tijdje afgetrokken... en waren al bruin van binnen,dat kan geen kwaad, zolang ze maar niet rot zijn natuurlijk... ik had sjans... een halve euro de kilo.... dat viel mee!!....in elk geval ik was zeer blij met de aanwinst !....en dan verder mijn kookboeken arsenaal gefatsoeneerd.... gene televies.... maar wel leesvoer... en ik doe niets liever dan in die boeken te zoeken naar een lekker recept om een prakske te maken... voor den theo kan het niet hot genoeg zijn, en als het kan ook nog eens goed zoet !!... ik heb ook een paar gauwe auwe.... die eigenlijk te beduimelt en te versleten zijn om er nog eer van te halen...maar wat een schat aan recepten in verband met de alang vergeten groenten..... Bij ons is onlangs de linzen vanonder het stof gehaald... een hele heksentoer om Theo iets lekker te laten vinden als hij het niet kent !! maar linzensoep daar is hij stapelzot op... mischien omdat het een beetje de smaak heeft van bruine bonen.... maar om de vier dagen staat er toch zo een grote pot te pruttelen..... de andere drie dagen is eht momenteel pompoensoep met een currysmaakske en verry hot !!....

Tuinbabbel

zaterdag 31 oktober 2015 - 20:02
satomi

Satomi

Als dat allemaal kookboeken zijn, dan heb je nog wat te doen Myriam! Maar jij geeft er toch vast en zeker je eigen draai wel aan...en dan zitten wij weer verlekkerd te kijken naar jouw foto's. Het doet me wel eens denken aan een van de B&B-hosts in Nieuw-Zeeland. Als je dan 's avonds "thuis" kwam, dan werd al gevraagd wat je de volgende ochtend als ontbijt wilde, "cooked" of "continental". Ja, dat werd al snel een "cooked" ontbijtje, met alles erop en eraan. Die man maakte zelf z'n jammetjes, wel 12 soorten, Met likeur toegevoegd, of met caramel-smaak, wijngelei..te veel om op te noemen. En hij maakte zelf yoghurt, ieder morgen. Dat wilden we zelf ook proberen, want die was heerlijk zacht en romig. Het was wel jammer (voor hem dan) dat de zalm met gepocheerd ei en hollandaise-saus niet aan ons besteed was ('s morgens vroeg, om een uur of 6.... ).

Het is te hopen dat je nu wel eens fatsoenlijke huurders krijgt he, dat is toch genoeg geweest, al die profiteurs.
maandag 2 november 2015 - 13:59
myriam56

Myriam56

Goeie middag iedereen...dag sAtomi... dat is eigenlijk ook mijn bedoeling.. ik kook zo graag en liefst voor veel mensen tegelijkertijd... dat het soms pijn doet om zoveel geduld te moeten oefenen.......de medicatie die ik nu krijg, is beter.... den doctoor heeft er nog een extra pil bijgelapt.. en ik voel dat het echt beter is... bloeddruk stond bij de control nog 17 dus nog te hoog.... het verhuren is toch nog niet in orde... ik werk met centurie 21 ( hoop dat ik dat mag schrijven) en die zijn echt to the point... alles moet eerst in orde zijn, waarborg, en brandverzekering...of de nieuwe huurders komen er niet in.. die, die het meeste babbels had, was dus deze week nog niet in orde... ik heb gevraagd om iemand anders te zoeken en terug met de bezoeken te herstarten....veel stoef ....geeft de stoefers een brood, klagers hebben gene nood, zegde mijnen peteren altijd... en dat klopt hé !!...Theo is met die houten schotten de vloer op het eerste verdiep in de schuur aan het leggen de planché die was helemaal roT,maar de (eeuwen oude) balken schots en scheef en dikwijls zo krom als een hoepel zijn nog goed... het heeft zijn charme, want ze zijn uiteraard met de hand gekapt en gezaagd... en ik denk dat er menig balksken... met een lodderig oog gezaagd is door teveel aan de wijn te zitten....
In specie die op de muur is gesmeerd, is er 3 mei 1801 gegrift.....ik zou daar later ... graag nog iets mee doen ..
Ikzelf heb weeral een lekker appelgebak gemaakt.... met jonagold van ons belgiqueske.... lekker eenvoudig .... en afgewerkt met kweeperen gelei.... mens ruikt dat lekker !!... deze avond spaghetti en morgen met den overschot van de saus aardappelravioli..
*1van ons appelaartjes staat al terug in bloei daar ben ik niet zo happy mee
Myriam

Tuinbabbel

zaterdag 7 november 2015 - 13:25
myriam56

Myriam56

Goeie morgen iedereen !!.. het is hier mistig !!dus klam en koud !!
De meeste bomen in onzen hof beginnen al opnieuw te botten... en 1 appelaartje staat in bloei... d'as dus niet goed !!.....Mijn medicatie doet zijn werk... ik begin me dus beter te voelen.... ook omdat ik me voorgenomen heb om voorlopig te doen wat me bevalt, dus niets moet.... en dat helpt .... stillekes aan komt de ouwe myriam terug...
en ik hoop dat de rest ook allemaal op zijn plooi zal vallen... want amai, ik ben blijkbaar een heel naief geval... dat ik zo bedondert kan worden... en nu... ben ik me daar ten zeerste van bewust.. en vertrouw mijn eigen schaduw niet meer... en dat neem ik sommigen wel kwalijk... Ik voel me geestelijk verkracht !
donderdag 12 november 2015 - 11:01
satomi

Satomi

Ja Myriam, "ter wereld is er geen dodelijker venijn, dan vriend te schijnen en vijand te zijn.", zegt een Nederlands spreekwoord. Een mens zou er bijna depressief van worden, maar - en dat is heel makkelijk gezegd - dat "plezier" moet je ze toch maar niet gunnen. Mag je die kant niet dichtplanten met een hoge haag of iets dergelijks? Liefst iets met flink wat gemene stekels, vuurdoorn bijvoorbeeld

Het is in ieder geval goed om te horen dat je het wat rustiger aan doet met het zware werk en dat je je weer wat beter voelt.
donderdag 12 november 2015 - 12:28
myriam56

Myriam56

Goeie morgen Satomi.... De medicatie doet wonderen.... ik voel me meestal in goeie doen af en toe nog eens een kwakkeldag... maar die zijn echt maar sporadisch... uiteraard komt er komentaar op onze huidige afstandelijk houding... maar we trekken ons daar niet veel van aan... onder tussen is het proces tegen de aannemer ook achter de rug 11/02/2016 en moeten we nu nog een maand op de uitspraak wachten... ( dus nog eventjes in de zenuwen ).... Gisteren een lekkere Napoleontaart gebakken en die valt zodanig in de smaak dat er nog juist dit stukje overschiet !
Ik zou zeggen geniet van de nieuwe week en het is aftellen naar de lente

Tuinbabbel

maandag 15 februari 2016 - 10:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon