menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruittuin aanleggen

Ga naar meest recente reactie

willemveldman

Willemveldman

Hoi tuinliefhebbers;
mijn eerste topic, en gelijk een best grote;
ik wil namelijk een fruituin aanleggen!
Er moet nog in; ongeveer 10 aalbessen
onegeveer 2 bramen (erbij!)
ongeveer 3 bosbessen
ongeveer 3 zwarte bessen
ongeveer 2 frambozen
Dit moet er niet in, maar wel het liefste! De grond werd tot voor kort elk jaar op nieuw bemest omdat er eerst een groentetuin was. Ik wou jullie dus vragen om ideeen en misschien zelfs een heel plan. Het moet niet te moeilijk worden; het gaat meer om de indeling.
Er zijn drie paden; via het gras (moet blijven), via houtsnippers (moet blijven) en via een paar tegels (kan weg) Voor de rest; zie tekening.
Alvast hartelijk bedankt en veel succes.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 16 december 2007 - 20:40
hildavw

Hildavw

Welkom Willem,

Het enige dat ik je met zekerheid kan zeggen, is dat bosbessen zure grond nodig hebben.
Andere tips zullen wel volgen.

groetjes

Hilda
maandag 17 december 2007 - 12:34
willemveldman

Tekst aangepast

Willemveldman

bedankt Hilda, dat is er al een.
ik moet mijn vader even vragen hoe zuur de grond daar is, maar wij hebben in het algemeen geloof ik wel zure grond.

nog iemand tips, trucs of ideeen?
maandag 17 december 2007 - 13:52
willemveldman

Willemveldman

niemand?
vrijdag 21 december 2007 - 19:15
printemps

Printemps

ik zou er nog wat lei-appel en peer ergens aan de kanten zetten
kandelaar model of zo

mvg

an

zaterdag 22 december 2007 - 13:36
willemveldman

Willemveldman

ik heb het maar zelfs eens geprobeerd, wat vinden jullie ervan?
peren en appelen staan al in de wei...
[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 29 december 2007 - 21:46
Wewe

Wewe

Willem,

je zou het perceel (6X6 bvb) ook in 4 kunnen verdelen en de omkadering, de rand van het vierkant dus, vol zetten met uw besstruiken, afgewisseld met een fruitboom(pje) (pruim, kers, kriek,...).
Met 4 percelen aan de binnenkant, kan je gemakkelijk aan vruchtafwisseling doen, want ik zie dat je toch ook wat groenten wil. Die opdeling zou ook wat meer structuur geven aan uw tuin, denk ik.
Het is wel een goed idee om struiken voor uw ligustrum te zetten. Dat geeft een mooie opbouw als uw haag er bovenuit steekt. Let wel dat er genoeg zon aan de vruchten kan en dat je ze gemakkelijk kan oogsten.

Groeten,
Wewe
maandag 31 december 2007 - 16:14
willemveldman

Tekst aangepast

Willemveldman

Hey Wewe, bedankt voor de tip;
ik heb nog eens wat geprobeert, hier staan ze nog eens op een rijtje (de laatste twee zijn nieuw);
A

[afbeelding verwijderd niet-https]

Om ze in vier vakken te delen vind ik wel een goed idee, maar dan heb ik gras van een veldje tegen een ander veldje, dus wil ik het zo oplossen;

B Er kan dan nog eventueel een klein fruitboompje in het midden.

[afbeelding verwijderd niet-https]


C Er kan dan nog eventueel een klein fruitboompje in het midden.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Welke vinden jullie de beste?
donderdag 3 januari 2008 - 11:02
willemveldman

Willemveldman

niemand meer commentaar?

vrijdag 4 januari 2008 - 14:38
Wewe

Wewe

Hoi Willem,

Ik had nog geen tijd om te kijken.
Ik vind B en C beiden goed.
In B heb je een mooie wandelgang met langs beide kanten bessenstruiken. Misschien ga je die gang wel spontaan vermijden omdat je langs daar niet aan je perceel kan.
Dat heb je bij het derde niet en daar kan je gemakkelijker aan vruchtafwisseling doen.
Misschien op de 4 hoeken een kleine fruitboom om uw perseeltje een 'plafond' te geven?
Welk geef je zelf de voorkeur?

Wewe
zondag 13 januari 2008 - 21:30
willemveldman

Tekst aangepast

Willemveldman

geeft niks hoor Wewe,
ik had nu zelf ook geen tijd.
Ik denk zelf dat ik B het beste vind. Misschien dat ik dan nog niet de binneste rand gelijk beplant omdat ik nog niet zo veel struiken heb (ik ben al druk bezig met stekken).
Van de boompjes ben ik toch niet zo zeker;
ze creeren veel schaduw ben ik bang en,
vanuit het huis gezien, kijk je eerst tegen een oude hoge perenboom aan. Deze is mischien al veertig jaar en
ziet er ook niet echt gezond meer uit. Hij krijgt/heeft al veel mos op de takken, en mijn vader moet elk jaar weer meer grote takken wegsnoeien. Maar hij geeft wel nog vruchten! Als die boom dan weg moet kan ik er in de 'fruittuin' een nieuwe planten.

dan komt het er waarschijnlijk ongeveer zo uit te zien;

[afbeelding verwijderd niet-https]

Bedankt!
donderdag 17 januari 2008 - 20:45
Boerke

Boerke

Eind 2007 heb ik fruit aangeplant(zie foto). Dit is een stuk van 11 x 8,5 m . Zie hoe ver ik de planten uit elkaar gezet heb, dan kan ik later gemakkelijk het gras afrijden en de struiken bewerken(plukken,snoeien,enz.). Hier moet je zeker naar kijken. Het gemak telt voor mij ook mee.
Op deze plaats hebben we zon,in de zomer, van 9u. smorgens tot 7 u. 's avonds.
Er staan; 10 frambozen, 2 aalbessen, 2 stekelbessen, 2 zwarte bessen en 2 pruimelaars (Halfstam).


Denk nu niet dat ik de struiken wijn geef. De aluminium-folie zak,van de 5-liter wijn box, is één van mijn beste vogelverschrikkers. Ik blaas hem een beetje op en; het glinstert in de zon .[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 18 januari 2008 - 09:55
willemveldman

Willemveldman

ziet er goed uit!
Goede tip, ik denk dat ik er zeker aan denk als ik begin. Ik moet wel nog even kijken hoe ik dat ga doen.
Ik zie trouwens dat u twee witte ganzen hebt, ik ook! leuke beestjes hae

vrijdag 18 januari 2008 - 16:55
Boerke

Boerke

Die twee ganzen zijn van de buren.
Dit zicht is achterin de tuin. Ons huis staat boven . Omdat de tuin over 80 m , 3.6 m verval heeft naar beneden zien wij dus niets van de moestuin.
Met volgende drie foto's zie je de veranderingen van 1993(eerste maal moestuin)-----1997(eerste bomen bovenkant aangeplant en dan 2007(zie mijn reactie hier boven ergens).

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

Omheining ook al veranderd en serre in 2006 geplaatst.
vrijdag 18 januari 2008 - 21:18
Boerke

Tekst aangepast

Boerke

Nog dit.
Het wit geverfde huis is ons huis.
Wat mij nu opvalt;het zijn drie foto's tijdens verschillende jaargetijden; Zomer -- Winter --- herfst.
De foto's zijn steeds van ongeveer dezelfde plaats genomen.
vrijdag 18 januari 2008 - 21:24
willemveldman

Willemveldman

ok,
ik zie dat jullie dan ook eerst een moestuin hadden, maar nu voor fruit hebben gekozen, dat wil ik dus ook. Het ziet er verzorgd uit, maar bent u dan ook veel in de tuin bezig of valt dat wel mee?
Het probleem bij mij thuis is alleen dat wij niet zo'n diepe tuin hebben, maar meer een grote plak. En wij hebben ook geen hoogte verschil. Daarom is het bij mij dus belangrijk dat het er goed uitziet.
zaterdag 19 januari 2008 - 16:26
Boerke

Boerke

Wat is veel ? Toch dagelijks want als je enkele dagen eruit blijft dan begint overal het onkruid te groeien.Je moet het doen met plezier en niet als slaaf als je begrijpt wat ik bedoel.Dat hou je dan toch niet vol.Ik moet zeggen dat ik hulp krijg van vrouw en zoon. Samen is het nog leuker.
Verder heb ik het geluk dat ik niet ver van huis werk en op een half uurtje thuis ben met de fiets. Werk in twee ploegen zodat ik met de vroege al om 14 u.35 en met de late tot 13 u 15 thuis ben.
De moestuin is er nog, meer naar beneden geschoven en iets kleiner.
Volledig oppervlak,huis inbegrepen is 10 are. Links op de foto,achter de afspanning, is van mijn schoonmoeder en bewerk ik ook. Dat is 20 are maar meer dan 75% is wei.De rest gazon en bloementuin.
Ik zelf vind het moeilijk om raad te geven. Doe uw gedacht,wat volgens de planningen er toch goed uitziet.Zie je vb. een jaar later dat het toch dat niet is, dan kan je nog kleine veranderingen aanbrengen. Moest je weten hoe dikwijls dat ik al struiken verplant en nieuwe aangeplant heb.
Dat komt allemaal wel goed en binnen een tijd zien we hier een mooie foto van uw aangelegde tuin.
zaterdag 19 januari 2008 - 18:32
willemveldman

Willemveldman

Ik heb eigenlijk alleen op zaterdatg tijd. En ik zal hier zeker een foto zetten als het klaar is!

gr Willem
zondag 20 januari 2008 - 13:53
cornelia

Cornelia

Hoi allemaal,

Even tussen jullie bedrijvigheid door maar vervang eens een framboos door een Japanse wijnbes. Niet alleen smakelijk maar ook erg mooi. Is trouwens 10 framboos struiken niet erg veel.? Ik had er 1 in de tuin staan en die moest ik met regelmaat inperken hoor. En waarom geen kruisbessen?

Werkse verder. succes

cornelia
zaterdag 26 januari 2008 - 23:14
willemveldman

Willemveldman

hoi Cornelia,
Ik hoef ook geen 10 frambozen, maar een paar. Als je er echt van houdt, waarom niet?
Kruisbessen heb ik al, tenminste, ik heb een mengeling van kruisbes en zwarte bes; Josi ofzoiets heten ze. Ik moet nog maar afwachten hoe ze smaken...
Ik heb eens gegoogled op Japanse wijnbes, het lijkt me best een leuke en vooral mooiere plant. Alleen geeft ze kleinere vruchten. Ik denk er nog evn over na!

Bedankt

zondag 27 januari 2008 - 14:52
VTO

VTO

Guy de Kinder heeft een uitstekend boek uitgebracht voor het kweken van fruit en dit in samenwerking met Luc Dedeene . Bezoek eens zijn website www. de houtwal.be

en japanse wijnbes is echt de moeite waard. Het is inderdaad een kleine vrucht maar de smaak is hemels. Iets zuurder dan een framboos maar minder zuur dan een braambes.

voor een mooie opbrengst van frambozen zou ik toch een rijtje van tien frambozen planten. Kies eventueel voor herfst frambozen. Deze geven al van het eerste jaar vruchten. Tijdens de winter snoei je alles aan de grond af en de nieuwe scheuten geven in het najaar, (aug - sep) vruchten.
zondag 27 januari 2008 - 19:52
willemveldman

Willemveldman

Als die Japanse wijnbes zooooooo lekker is ga ik er toch eens achterna.

De frambozen krijg ik van mijn oom, hij had nog wat scheutjes en/of stekken. Het ligt dus eigenlijk ook een beetje aan hem hoeveel planten ik pak.

Bedankt voor de tips!
zondag 27 januari 2008 - 20:16
cornelia

Cornelia

Beste,

Bedankt voor uw pleidooi VTO voor de Japanse wijnbes zo hoort u, Willemveldman, het ook eens van een ander. Ik ben van een enorme tuin verhuist naar een "zakdoek" maar heb mijn Japanner meegenomen. Veel moeilijke keuzes moeten maken maar over de wijnbes heb ik niet na hoeven denken.

U zult er echt geen spijt van krijgen (behalve even tijdens het plukken want het is wel een prikker)

groet, cornelia
maandag 28 januari 2008 - 21:33
willemveldman

Tekst aangepast

Willemveldman

Ik denk niet dat plukken het probleem is,
We hebben ook aalbessen en bramen, en dat zijn ook best arbeidsintenzieve "plukstruiken".

mvg. Willem
dinsdag 29 januari 2008 - 20:42
Bowie

Bowie

, tenminste, ik heb een mengeling van kruisbes en zwarte bes; Josi ofzoiets heten ze. Ik moet nog maar afwachten hoe ze smaken...


Dat zal dan de Jostabes zijn, ook lekker, maar niet om op te eten maar om confituur van te maken (voor mij toch - denk eraan, smaken verschillen)
donderdag 31 januari 2008 - 09:48
willemveldman

Willemveldman

eehhh, tuurlijk
jostabes! bedankt dat je het zecht!

Ik moet nog maar afwachten wat het wordt....
donderdag 31 januari 2008 - 20:26
Ouwepee

Ouwepee

Ik wil hier ook even de aandacht vestigen op enkele familieleden van de voornoemde bessen. De Kruipbraam (Rubus chamaemorus) geeft ongeveer dezelfde kleur en smaak van de gewone Japanse wijnbes (Rubus phoenicolasius), en wordt eerder als grondbedekker gebruikt. Ook enkel een beetje beharing, geen hinderlijke stekels. Blad is iets lederachtiger dan de Jw.
Er is ook nog de dauwbes of Rubus caesius, die in verschillende vormen voorkomt.
Van de variante Dormanred die veel grotere bessen geeft dan de wat zuinige Japanse wijnbes, heb ik wel enkele planten in pot staan om eventueel te ruilen tegen iets anders leuk, ook wel enkele Kruipbraamplanten.
Dauwbes wellicht voorjaar 2010
woensdag 9 december 2009 - 14:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon