menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hele natte tuin

Ga naar meest recente reactie

Fiona

Fiona

Nou, heb ik dus een lekker grote tuin, prachtig tuinplan. Maar nu is de tuin echt héél erg nat. Het is Zeeuwse klei, wel bruinzwart, en heel veel pieren, dus luchtig is het op zich genoeg zou je zeggen.
Maar de tuin drijft dus zo wat weg. Ik heb een paar grindputjes gemaakt (3 maar, hoor). Te zwaar voor mij, ik ben nog herstellende van rug/nek/hoofdletsel. En of dat helpt, vraag ik me ook serieus af. Ook bij de buren staan stukken gewoon onder water.
Zou dat misschien de reden zijn dat iemand hier een gigantisch grasveld heeft aangelegd ipv een mooie tuin, vraag ik me af?

Als ik over het natte gras loop, hoor ik overal het water weg 'gorgelen', maar alles is dus wel echt zeiknat. Pas als ik zo'n 2/3 de tuin in ben, wordt het minder.

De vraag is nu, wat kun je hier aan doen, is het ook echt nodig hier wat aan te doen of zou de boel het toch overleven?

Fiona
vrijdag 19 oktober 2012 - 15:28
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Er zijn planten die daar tegen kunnen. Wij hebben ook zware klei en zitten dicht bij de maas. Als de maas hoger wordt, staat bijvoorbeeld een pad met daglelies weken soms maanden onder water. Die kunnen er dus tegen. Taxus bepaald niet maar knotwilgen weer wel en Parrotia ook. Viltig blad en grijs blad zoals een aantal Salvia's en Artemisia's houden er helemaal niet van. Geranium Rozanne staat hier in een heel nat stuk en doen het ook prima evenals Filipendula, Astilbe, Rodgersia en Hosta. Succes!
vrijdag 19 oktober 2012 - 17:04
minouke

Minouke

In mijn vorige tuin stond een deel bijna gans de winter onder water.
Daar stonden hortensia's Anabella en Weigela en ook geen probleem

probeert dit eens als plantenzoeker http://www.velt.be/plantenzoeker/pag653
vrijdag 19 oktober 2012 - 17:46
Pieter2

Pieter2

Gebruik maken van die unieke situatie. Gebruik streekeigen boomsoorten, zaai een bloemenweide, leg een plankenpad, een poel... Veel meer heeft zo'n tuin niet nodig. Natuur nastreven levert je een duurzaam resultaat op. Velt.be verkoopt ook boeken over ecologisch tuinieren, de basisprincipes. Of er een boek bestaat over natte tuinen weet ik niet, maar waarschijnlijk wel.

vrijdag 19 oktober 2012 - 18:48
iecee

Iecee

graaf een vijver op het diepste punt met een ingebouwde dompelpomp die het overtollige water in de riolering pompt
vrijdag 19 oktober 2012 - 22:17
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Als de nattigheid te maken heeft met een hoge grondwaterstand heeft dat geen zin.
zaterdag 20 oktober 2012 - 10:54
pplakke

Pplakke

wees blij dat het nog veel regende bij u.
hier is het nog steeds veel te droog in het bos.
mijn oostenrijkse dennen worden zelfs deels ros ervan.
zaterdag 20 oktober 2012 - 11:43
Fiona

Fiona

Dank jullie wel voor de antwoorden. Ik ga dan maar andere planten zetten in het voorste stuk dan ik had gepland.
Baal er ergens wel van, want het voorste stuk is ook bij het terras en er zitten ook veel vliegende insectjes en zo, wrs door dat nat. Maar goed, tis wat het is.

pplakke, sorry, maar vind dat een beetje een naieve opmerking. Omdat bij jou alles verdort, moet ik blij zijn als bij mij alles weg rot? Is dat minder erg dan jouw verdorrende boom?
Dat is appels met peren vergelijken, wat totaal zinloos is.

Fiona

zaterdag 20 oktober 2012 - 13:47
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Klei heeft zeker ook voordelen, zo zijn pioenrozen op de klei mooier dan op andere grondsoorten. Natuurlijk moet je je grond leren kennen, weten wat het goed doet en wat niet, maar ik zou onze kleigrond niet willen ruilen!
zaterdag 20 oktober 2012 - 14:58
Tuinman65

Tuinman65

Vraag is : is dit grondwater of bovenwater dat niet kan doordringen?

Leo
zaterdag 20 oktober 2012 - 15:49
Fiona

Fiona

Da's een hele goeie vraag Leo. Ik heb geen flauw idee eigenlijk.
Is er een (simpele) manier om hier achter te komen??
zaterdag 20 oktober 2012 - 17:34
Tuinman65

Tuinman65

Gewoon een put beginnen graven en kijken wat je tijdens dat graven ziet.
Ik heb toch al meermaals meegemaakt dat de bovengrond nat is en de ondergrond droog.

Leo
zaterdag 20 oktober 2012 - 22:37
vloeiende

Vloeiende

Hetgeeen Leo schrijft is zeer goed mogelijk. Het is een gouden regel voor elke tuinliefhebber te starten met een goede fundering = grond die in orde is voor het tuinieren, en ja er zijn zeker uitzonderingen echt te droog, echt te laag gelegen of te nat, moerassig enz, maar tracht eerst te achterhalen wat de oorzaak zou kunnen zijn van het probleem en probeer het op te lossen.
In geval van ondoorlaatbare lagen is dit meestal op te lossen door deze laag volledig te breken, meestal machinaal omdat dit een hele karwei is.
Indien je Zeeuwse tuin vooraan nat is en achteraan droog zou ik een vergelijking maken, dus twee putjes graven om het verschil in structuut waar te nemen ts nat en droog.
Indien je de grond moet bewerken altijd in droge omstandigheden en als het kan voor de winter zodat je klei wat kapot kan vriezen en na de winter beter bewerkbaar is.
Van op afstand is alles natuurlijk moeilijk waar te nemen, je kan in je omgeving eventueel ook eens informeren hoe de grond daar is.
zondag 21 oktober 2012 - 12:00
danielvoshovenier

Danielvoshovenier

Het kan zijn dat je een storende laag in de bodem hebt die moet worden doorbroken zodat het water weg kan, een andere optie is drainageleidingen ingraven en afwateren op een laag punt of eventueel een infiltratieput of grindbak.
Lavakorrels door de grond frezen zorgt er voor dat de vette kleigrond luchtiger word.
dinsdag 30 oktober 2012 - 14:44
Fiona

Fiona

Nog een vraagje mbt een in het najaar/winter natte tuin: kun je hier wel een verhard tuinpad in aanleggen, ik bedoel dus met straatstenen? Of vriest dat gewoon op in de winter door het vele nat?

Moet verder nog meer info inwinnen. Heb begrepen van een buurman dat ze hier ooit al drainage in de tuin hebben aangelegd. Daardoor heb ik dus blijkbaar die rioolput helemaal achterin mijn tuin.
Er heeft hier achter ooit een sloot gelopen, die is nu geloof ik helemaal weg. Zie je weer, als mensen zich gaan bemoeien met afwatering, he ... Die sloot zat er toch niet voor niets blijkbaar!
Ik denk dus zelf dat het toch ook te maken heeft met hoog grondwater, al weet ik dat niet helemaal zeker.
Ook mijn trapkast in huis, die met een trapje naar beneden gaat (ongeveer 1 meter diep), is wat vochtig en stinkt muf. En ze hebben voor ik introk hier, balken moeten vervangen in het toilet en bij de voordeur. Die bleken kas verrot te zijn. Dus denk toch wel hoog grondwater.
woensdag 7 november 2012 - 12:15
danielvoshovenier

Danielvoshovenier

Je kunt er best een pad aanleggen maar zorg er dan wel voor dat je een dikke laag vulzand(geel zand) onder het straatwerk maakt, dit houdt geen vocht vast. Het is wel zo dat bestrating op kleigrond in de toekomst veel sneller gaat werken als op de zandgrond.
woensdag 7 november 2012 - 15:35
Fiona

Fiona

Oké, dank je wel voor het antwoord!
woensdag 7 november 2012 - 23:52
Fiona

Fiona

Inmiddels weet ik dus dat het hoog grondwater is en geen regenwater. Men laat het grondwater in het najaar/winter stijgen ivm milieu?
Ik ga het stuk bij mijn terras, wat het natste is, een stukje ophogen en daar komen nu dus oeverplanten. Astrantia's, moerasspirea, lobelia Queen Victoria en tzt zie ik wel wat er nog meer bij gaat komen.
Mijn varen gaat verhuizen, die voelt zich duidelijk niet lekker op de klei in dat natte stuk. Ik ga wat verder achterin, waar het ietsje minder nat wordt, een boshoekje maken. Daar mag meneer varen gaan wonen, met een zwik bosgrond erbij. Hopelijk komt ie dan bij en wordt ie weer mooi groen!
Mijn helleborussen ga ik ook daar zetten.
Na maanden niet weten wat ik moest doen met deze natte tuin, heb ik nu weer hoop.
Mijn rozen Leonardo da VInci staan op het droogste stuk, maar zien er toch ook niet helemaal florisant uit. Hopelijk gaan die het redden!

Maar in ieder geval mijn best doen van deze in het najaar/winter seizoen natte tuin iets moois te maken.

Fiona
donderdag 21 maart 2013 - 13:19
Fiona

Fiona

Vandaag exact een jaar geleden dat ik postte over mijn natte tuin. Toen wist ik nog niet hóe erg het kon worden. Zie hieronder, tuin is 3 keer ondergelopen en in oktober echt helemaal. Echt een héél slecht tuinjaar geweest, ik hoop dit jaar op een beter jaar met minder regen!

In mei 2013
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

In juni 2013
[afbeelding verwijderd niet-https]


Dit was oktober:

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

In oktober was relatief snel weg, omdat ze toen nood pompen hebben ingezet. In mei en juni was een ramp, heeft lang geduurd eer dat weer helemaal weggezakt was.
vrijdag 21 maart 2014 - 11:16
zuurtje

Zuurtje

Mijn eerste gedachte was, ze heeft een mooie vijver aangelegd. Maar o, wat verschrikkelijk.
Hopen maar dat het goed komt.
vrijdag 21 maart 2014 - 12:27
Woutdr

Woutdr

is dit bij je buren ook zo?
vrijdag 21 maart 2014 - 19:26
Fiona

Fiona

Yep, bij de buren ook. Bij mijn buurvrouw is het vaak nog erger, want haar tuin ligt zo'n 10-15 cm lager. Er is ooit drainage aangelegd, maar ik weet niet hoe wat waar enz. En ik heb begrepen dat dat ook verstopt kan raken, dat je dat regelmatig door moet blazen met een compressor. Tja. Ik heb geen compressor.
Het grondwater is hier hoog. Die hele erge was afgelopen oktober. Dat was echt verschrikkelijk, nou ja, dat zie je wel. Toen waren de riolen ook gewoon verstopt door het vele water, kon nergens heen.
Hier op het eiland is dat op heel veel plekken erg, schijnbaar is het op sommige plekken in Burg-Haamstede nog erger. Het luik bij de voordeur met de watermeter er in, staat in najaar/winter/natte zomer ook zo'n 20 cm water in. Het kijkglaasje met de cijfertjes van de watermeter ligt nét boven water, de rest van de meter dus onder water.
Voor ik hier in het huisje kon trekken, moesten ze ook balken vervangen in de hal en de wc, die waren kas verrot. Geen wonder, zijn goedkope woninkjes, dus goedkope, vurenhouten balkjes. Die houden het geen 20 jaar vol als ze nagenoeg continu in het nat staan natuurlijk!

Als het nou een koopwoning was, zou ik er wel wat aan willen doen. Tis gewoon hartstikke sonde. Voor het eerst in 15 jaar weer een tuin, tja ...
vrijdag 21 maart 2014 - 22:55
vloeiende

Vloeiende

Ik weet niet of je de eigenaar zover kan krijgen dat hij er iets aan wil laten doen en hoeveel geld hij er dan voor over heeft want ik begrijp maar best dat je deze kosten voor een huurwoning niet zelf wil maken. Misschien voor jezelf ook eens nagaan hoeveel kosten of moeite je zelf wil doen en met dat idee naar de eigenaar gaan. Voor mezelf zou ik in uw situatie er niet te veel kosten in steken, wel wat moeite natuurlijk maar vergeet een traditioneel tuintje in dit geval maar ook dat kan voldoening scheppen.
zaterdag 22 maart 2014 - 09:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon