menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Humus-compost

Ga naar meest recente reactie

Jipka

Tekst aangepast

Jipka

Ik wou even vragen wat je best onder je bodem freest voor de aanleg van een nieuw gazon? Humus of compost? Ik zou opteren voor humus. Iemand die toevallig weet waar je kwalitatieve humus kunt kopen in bulk omgeving Wetteren en omstreken? Bedankt voor de info!
zaterdag 17 april 2021 - 08:56
Polplastron

Polplastron

Ik vermoed dat de 'humus' die je koopt feitelijk gewoon compost is. Humis heeft echter een betere 'sound' voor de verkoop.

Humus is eigenlijk het laagje dat natuurlijk ontstaat als organisch materiaal afgebroken wordt en als dusdanig niet meer te herkennen is in zijn oorspronkelijke vorm.

Bij compost bootst de mens dit proces na doir zelf organisch materiaal te laten verteren op een min of meer gecontroleerde wijze.

Humus kopen is dus enigszins bizar: in dat geval zou men ergens de humuslaag in een bos of zo gaan moeten afgraven of zo... Feitelijk zal je 'humus' dus gewoon 'compost' zijn.
zaterdag 17 april 2021 - 09:44
Dany

Dany

Steek eens je licht op bij Biosolution in Zulte
zaterdag 17 april 2021 - 10:50
Jipka

Tekst aangepast

Jipka

Bedankt voor de verhelderende uitleg/info alweer

Zou er niks dichter bij Wetteren zijn met kwalitatieve compost dan?
Zulte is voor mij wel nog eindje rijden of ik moet het laten leveren...

Tegenwoordig lees ik altijd meer en meer over wormenmest. Is dit beter dan de gewone compost om toe te voegen alvorens het nieuwe gazon aan te leggen? (zandgrond in mijn geval)

Ik zaaide in het najaar gazon maar is een ramp geworden door slechte toestand van de grond denk ik niettemin de ph perfect stond bij zaaien. Dus ik denk dat de grond niet 'luchtig' genoeg was en te weinig bodemleven had. Dat wil ik nu verhelpen...

PS Is Vlaco betrouwbaar als leverancier van compost?

zondag 18 april 2021 - 01:01
baron

Baron

Op het containerpark eens navragen... of bij de gewestelijke ophaaldienst?
Die leveren soms in bulk als er voorraad is.
zondag 18 april 2021 - 12:03
Jipka

Jipka

Heb me laten vertellen dat de compost van containerparken niet zo veel waard zou zijn...?
Weet natuurlijk niet wat daar van aan is...
maandag 19 april 2021 - 22:29
Polplastron

Polplastron

Compost van containerparken kan heel goed zijn afhankelijk van de manier van composteren.
dinsdag 20 april 2021 - 17:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon