menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Advies beplanting border

Ga naar meest recente reactie

Miekie77

Tekst aangepast

Miekie77

We hebben onze tuin opgehoogd en willen nieuwe borders die overlopen in het gazon. (Dus zonder rand).
Ik ben een beginneling en super enthousiast met het tuinieren aan de slag gegaan. Daarom wil ik zoveel mogelijk zelf doen. Ik heb een beplantingsplan gemaakt. Nu zou ik graag feedback willen van mensen met meer ervaring of ik een beetje goed plan heb. Graag suggesties en tips.

Onze tuin ligt op het noorden en de grond is veengrond. Border rechts ligt in schaduw en is op zijn breedst 1,5m
De border bij het houten vlonder in halfschaduw. Die willen we smal houden

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 16 oktober 2023 - 19:26
Miekie77

Miekie77

bijgaand plantenplan

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 16 oktober 2023 - 19:28
Tuinprins

Tuinprins

Een aantal van de planten die je hebt gekozen willen graag een niet te droge standplaats. Het gaat hierbij om: Ligularia, Rodgersia en Actaea/Cimicifuga. Dit zijn planten die het de afgelopen jaren in de zomer moeilijk hebben gehad. Als die te droog komen wordt het blad bruin en dat is geen mooi gezicht. Je tuiniert op veengrond dus die is in de regel vochthoudend. Deze grond kan in droge zomers echter ook uitdrogen worden als je geen water geeft.

Persicaria affinis 'Kabouter' in niet wintergroen maar winterbruin. Het loof ziet er in de winter lelijk uit, waarvan acte.

Carex is een van mijn haatplanten. Krijgen heel vaak bruine bladpunten.

Een Australische moseik: waarschijnlijk een eik die de verkeerde afslag heeft genomen en niet in Turkije is aangekomen ....


Gegroet, de tuinprins
maandag 16 oktober 2023 - 21:10
Jeanine S

Jeanine S

Maagdenpalm vind ik een vreselijke woekeraar, voor je het weet bestrijkt hij de ganse border.
woensdag 18 oktober 2023 - 08:01
PeterC

PeterC

Wij hadden maagdenpalm in een border in de tuin van ons vorige huis. Vinca Major om precies te zijn.
Geen goede ervaring.
Op zich een mooie plant en mooie bloemetjes, en dat woekeren heb ik niet gemerkt, eerder het tegendeel: de planten groeiden onvoldoende dicht om het ontkiemen van onkruiden tegen te houden.
En zitten er onkruiden in de maagdenpalm border, dan is het een crime om die er uit te verwijderen. Kan alleen maar zuiver manueel. Monnikenwerk.
woensdag 18 oktober 2023 - 21:09
Miekie77

Miekie77

dank jullie, ik ga de kabouter en de carex nog even niet doen. Misschien bedenk ik nog wat anders. De maagdenpalm zal ik in de gaten houden.
Ben benieuwd, maandag aanplanten
zondag 22 oktober 2023 - 17:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon