menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijgen vallen af

Ga naar meest recente reactie

hermine

Hermine

Al jaren heb ik in mijn tuin een prachtige vijgenboom staan, opgekweekt vanuit een scheutje dat uit een verre vakantie meekwam; na een tip van een vriend om onder de boom enkele verse vijgen te laten rotten, zodat het 'vijgenwespje' op mijn boom zou komen, heb ik al drie jaar prachtige vruchtjes in de lente, tot... ongeveer half juni, dan vallen ze ineens allemaal af. Rest me dan nog het vijgenblad om mijn garderobe aan te vullen.
maar toch... is er geen manier om de vruchten aan de boom te houden tot ze rijp zijn, zet ik best een nieuwe boom in de buurt, of ?
Alle tips zijn welkom ! Alvast bedankt !
maandag 30 april 2007 - 19:09
jp

Jp

In onze streken komt het vijgenwespje (nog) niet voor. De vijgen in onze streken zijn geselecteerd om onbevrucht uit te groeien tot vruchten. Zuiderse rassen kunnen dat niet !

Ook hebben we 2 soorten vijgen aan de boom, deze die als jonge vijgen (als erwtjes) de winter moeten doorkomen, geven ons vruchten op het einde van het seizoen. De 2de reeks die zich in het jaar zelf ontwikkelen zullen niet meer rijpen in onze te korte zomers, en vallen af.

Vele zaailingen & boompjes uit de winkel (met flesjes vijgenlikeur e.d.m. eraan) zijn zgn. mannelijke vijgen. Deze geven geen mooie vruchten, ze leveren "geitenvijgen" (voer vor de dieren in het zuiden).

Als je een mooi exemplaar wil dat ook nog vruchten oplevert in onze streken, raad ik U aan om bij een goede tuinhandel een benaamd boompje te kopen.
Rassen : bv. Brown Turkey, White de Marseille,...

Veel succes !
maandag 30 april 2007 - 21:28
Fons

Fons

Hermine, indien ge toch van plan bent een tweede vijgeboompje aan te schaffen raad ik u aan meteen uw eerste boompje te verwijderen omdat het in onze streken toch niets kan worden.
Als ge een ander boompje aanschaft kijk dan niet naar het labeltje waarop staat ficus carica met een mooie vijg dan hebt ge waarschijnlijk weer zo´n zuiderse soort maar vraag naar de naam van het vijgenras.
Jp heeft een paar goede soorten vernoemt en op internet vind ge nog enkele andere benamingen die geschikt zijn.
Als ge morgen 1 Mei naar Bokrijk plantenbeurs gaat daar vind ge nog liefhebbers met vijgenrassen die het in onze streek goed doen.
dinsdag 1 mei 2007 - 04:57
hermine

Hermine

bedankt voor de tips ! ik hou er zeker rekening mee !
dinsdag 1 mei 2007 - 23:18
jippen

Jippen

Ik heb een Brown Turkey maar deze heeft ook al zijn vijgen verloren.
Alle vruchten worden rood en vallen af.
Andere blijven de vruchten hangen.
Ik denk dat het felle weer van deze maand er voor iets tussen zit.
woensdag 2 mei 2007 - 18:08
printemps

Printemps

ik heb een carica
vroeger stond hij in pot maar sinds vorig jaar in volle grond
in de volle zon
als ik hem kocht waren er al vruchtjes aan
misschien is het zoiets als die blauwe regens waar nooit bloem op komt??
die vruchtjes die er nog opstonden van voor de winter zijn al afgevallen
maar er zijn er andere gekomen en nu komen de bladeren erbij
het gaat een goe jaar worden bij mij

brown turkey had ik ook
plant was duur en er kwamen niet zoveel vruchten als op de gewone
en ze stonden op zelfde plaats toen,namelijk op terras in pot op 1ste verdiep
die brown turkey staat bij men ouders al 2 jaar,maar weet niet wat er van geworden is (daar ook in volle grond gezet)
als ik er eens kom zal ik er es op letten
tis niet in de buurt


grtzz

an
zondag 6 mei 2007 - 00:52
Camieke

Camieke

oops ik heb helemaal geen idee welke soort vijgen boom ik heb..
eentje dat ik heb gekregen.. de mensen hebben het in de plaatselijke aveve gekocht..
ik heb het nog maar pas en weet dus niet of er al dan niet vruchten gaan aankomen en of blijven..
zal ik moeten afwachten..
dinsdag 8 mei 2007 - 01:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon