menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Palmen en bananen

Ga naar meest recente reactie

cvb

Tekst aangepast

Cvb

hallo

ik heb volgende planten

palmen
cannaresesis 30 cm
de excelsa 2x 10 cm
de humilus 20 cm
de WASHINGTONIA FILIFERA 40 cm hoog

bananen

basjo 30 cm
sikremensis 80 cm
en nog een musa (ik denk de ruba) lijkt sterk op een sikremensis heeft ook een groen boven blad met een beetje rood en onderaan is hij vloedig rood en de stam ook
wat de sikremensis niet heeft (de rode stam)

sorry voor de schrijffouten

wat mag in de volle grond wat de palmen betreft.
de bananen staan in de volle grond maar wat moet ik doen bij de winter
mvg cvb
donderdag 14 juni 2007 - 17:17
Ernas

Ernas

Hallo,
ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik heb de volgende bomen in de volle grond in de tuin staan :

- ph. canariensis : in de winter bescherming met afdakje, en bij strenge vorst noppenfolie
- met de excelsa bedoel je waarschijnlijk trachycarpus fortunei mee, die staan hier onbeschermd in de winter.
- de chamaerops humilis, hetzelfde als de canariensis, maar kan beter tegen de vorst
- de washingtonia kan niet tegen vorst.
Ik zie wel dat het redelijk kleine planten zijn, ik zou nog wat wachten om ze in de volle grond uit te planten.
Musa basjoo staat bij mij ook in de volle grond, bescherming in de winter zoals canariensis.
Musa sikkemensis staat in pot, maar kan ook tegen een beetje vorst
met Musa rubra heb ik geen ervaring.
Voor alle palmen en bananen gelden zeker volgende zaken : zo droog mogelijk houden in de winter, met zoveel mogelijk verluchting ( voor rotting te vermijden ).
Kijk anders eens op mijn webshots.
Beste groeten,
Erna
donderdag 14 juni 2007 - 23:00
cvb

Tekst aangepast

Cvb

oké

bedankt

is de excelsa het zelfde of de humilus of het allen de naam die verschild.
foutje ik heb geen humilus
het zijn 3 chamaerops excelsa


de wachionata is dus niet winterhard en moet dus zeker binnen in de winter.
zou dat verstandig zijn als ik hem in de volle grond zet en voor de winter terug in pot.
ik denk van niet.
wat is u advies

mvg cvb
vrijdag 15 juni 2007 - 04:20
Ernas

Ernas

Hallo,
Dan is het toch waarschijnlijk : chamaerops humilis ofwel Europese dwergpalm, en die zijn toch redelijk winterhard.
Wat de washingtonia betreft : de W.robusta kan iets meer tegen vorst dan de W. filifera (med draadjes), alhoewel ik moet zeggen dat er bij mij een jong exemplaar ( 3 blaadjes ) in de volle grond stond deze winter, en die heeft het overleefd, en is bezig een nieuw blad te ontvouwen. (een filifera dus ) ik heb hiermee toch wel veel geluk gehad ( hij stond samen met een brahea armata onder een afdak met noppenfolie.
Ik ken wel andere mensen die grotere exemplaren verloren hebben in de winter.
Ik weet niet of het lukt om een plant nu nog te planten en in het najaar er terug uit te halen. Palmen die verplant worden kunnen soms een hele tijd 'stil' staan, dan worden er wortels aangemaakt, en geen bladeren. Het kan dan soms maanden duren vooraleer hij dan begint te groeien.
Persoonlijk zou ik hem in een pot laten staan, in de zomer wel regelmatig water geven, in de winter minder. Als je de mogelijkheid hebt, kun je hem eventueel uitplanten in een serre.
Beste groeten,
Erna
vrijdag 15 juni 2007 - 16:06
u857287

U857287

wij hebben net een musa rubra gekocht en in volle grond gezet, zou geen probleem zijn volgens het tuincentrum
groetjes
zaterdag 16 juni 2007 - 02:45
cvb

Cvb

oké bedankt voor het advies

mvg cvb
zaterdag 16 juni 2007 - 11:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon