menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aankoop vijverpompvijverfilter

Ga naar meest recente reactie

Joren

Joren

Hey,

We zijn nu thuis een siervijver aan het aanleggen met een "waterval".
Maar we weten nog steeds niet goed welke vijverpomp en filter te nemen, ook na een uitleg in de winkel worden we niet veel wijzer.

Qua filter gaan we waarschijnlijk voor een Oase Biotec 5.1 of 10.1.
Zijn er nog aanraders?

Voor de pomp zouden we gaan voor een eco model, aangezien deze toch aanzienlijk wat energie besparen.Eerst dachten we aan een Oase Aquamax ECO 12000, maar vandaag zagen we in de winkel enkele pompen van Messner(?) en deze zagen er ook best goed uit.


Kan iemand ons nog wat advies geven en eventueel een goede winkel waar we onze materialen kunnen aanschaffen?

Alvast bedankt.

Mvg!
maandag 23 juli 2007 - 23:56
Esem

Esem

Welkom Joren,
Waar je zeker op moet letten is dat als je een pomp aankoopt dat ze de capasiteit aankan van je vijverinhoud.
Ik denk dat er nog maar weinig verschil zit in de merken,ze zijn allemaal wel aan te raden dacht ik.
Een te lichte pomp zal al vlug voor problemen zorgen,en ook voor een teleurstelling achteraf.
Waar aankopen?
Er zijn veel tuincenrta en vijverspeciaal zaken waar je tegenwoordig ook alles kan aankopen ivm.vijvers e.d.
Vissen, pompen,vijverplanten en zo meer.
Ook geven ze goede raad bij de aankoop van een pomp,en zo meer.
Gr Esem,
dinsdag 24 juli 2007 - 12:44
Droopyke

Tekst aangepast

Droopyke

Hallo,

Voor je tot een aankoop van een pomp overgaat moet je eerst weten hoe breed je waterval gaat worden, hoe hoog het water moet opgepompt worden, hoeveel bochten er in de darm zullen komen te liggen en met welke darmdiameter je gaat werken.

Knip en plak het onderstaande linkje in je browser en op dit pdf'je van Messner zal je al héél wat wijzer worden. Kijk maar eens op pagina 31 en dan zal je zeker de geschikte pomp vinden.
Zonder reclame te maken kan ik met een gerust hart zeggen dat Messner een goed merk is dat een 'deftige' garantie geeft.

De link: http://www.elpatio.be/images/messnercatalogus.pdf

Wil je toch een ander merk dan kan ik je ook Oase en Velda aanbevelen.

Als je de waterval aan een filter wilt gaan koppelen let er dan op dat je een drukfilter installeert en geen doorstroomfilter. Een doorstroomfilter kan nooit de gewenste druk leveren/ doorstaan die nodig is om je water op te pompen.
Een drukfilter daarentegen is speciaal ontworpen om wel onder druk optimaal te functioneren en via dit filter kan je water wel omhoog gepompt worden.

Het filterresultaten zijn bij een druk- als een doorstroomfilter allebei excellent.
Nog een voordeel van een drukfilter is dat je dit in de grond kan gaan inbouwen zodat het aan het oog onttrokken wordt.
Een doorstromer kan men niet in de grond gaan inwerken en zal als dusdanig altijd zichtbaar op de oever moeten worden opgesteld. Je kan er natuurlijk ook enige planten rond plaatsen, hé.

Als je een filter gaat kopen, let er dan ook op dat je op de hoogte bent van het aantal liters water die in je vijver gaan. Je zou niet de eerste zijn die met een te klein filter thuis komt.

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben.

Veel succes!


Groetjes,

Droop
dinsdag 24 juli 2007 - 17:37
erwin

Erwin

hallo je hebt tegenwoordig zelfs
pompen van oase op zonne energie
met batterij voor s nachts
wat duurder in aankoop maar
geen geprul met kabels van je
huis naar de vijver en geen grotere
stroomrekening kijk daarom bij
het vergelijken van prijzen en merken
ook naar het stroomverbruik want dat
is een vaste kost waar sommigen geen
rekening mee houden
en mocht je net zoals mij uit limburg
zijn GA DAN NOOIT BIJ VIJVERCENTRUM
HET STEEGSKE IN ROSMEER BIJ BILZEN
zei zijn het grote voor beeld van hoe het
duur en niet goed moet
en dit zeg ik uit eigen ervaring
mvg erwin
woensdag 1 augustus 2007 - 16:35
klompken

Klompken

Beste joren,

veel succes met de aanleg van je vijver.
enkele vragen die heel belangrijk zijn voor de bepaling van je filter en pomp zijn vb.

welk soort vijver leg je aan, ga je koi houden of enkel goudvissen en winde bijvoorbeeld.
heb je de bedoeling van planten in de vijver te plaatsen?
wat is de inhoud van de vijver?

dit zijn eigenlijk 3 punten die bepalend zijn voor je filter en pomp.
een filter heeft nl. een maximum doorstroomcapaciteit (afhankelijk van het filtermedium dat je gebruikt).
zo lijkt het mij dat een pomp van 12000L te groot is voor een biotec 5.(de bacterien moeten tijd krijgen om hun werk te doen)

reken ongeveer tussen 1 en 2 uur om de vijver rond te pompen, dat is zeker een goed gemiddelde.

klompken



woensdag 1 augustus 2007 - 17:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon